Ukázka z textů publikovaných na partnerské stránce AutempoIndii.cz banner

 

 

Autem po Indii: proč s řidičem?

 

resize-of-p1020033

V Indii se jako v každé bývalé britské kolonii jezdí vlevo. Zvyknout si na to není pro českého řidiče takový problém. Skutečné problémy v silničním provozu potkáme jinde. Indové jsou od nátury velmi spontánní, srdeční a otevření lidé. V osobním styku je to spíš výhoda. V silniční dopravě se však jejich impulsivní temperament projevuje nedisciplinovaností a nerespektováním pravidel provozu. Bez rozdílu se to týká chodců, cyklistů i řidičů.

 

V městské dopravě se všichni snaží „urychlit“ provoz před sebou hlasitým troubením. Tedy všichni motorizovaní účastníci, kteří mají klakson. Mezi nimi se proplétají chodci, stěhováci s dvoukolými kárami, posvátné krávy, nosiči, zvířecí potahy, žebravé děti, resize-of-p1020131cyklorikšy, bezmocní dopravní policisté, stánkaři s pojízdnými vozíky a čertví, kdo ještě. K tomuto hlučnému, nervóznímu a hektickému prostředí si přidejte vyčerpávající vedro, všudypřítomný prach a pach spalovaných odpadků. Získáte tak představu o mumraji, který panuje ve starých centrech malých měst (do 100 tisíc obyvatel) i středně velkých měst (do 1-2 milionů obyvatel). Nejhorší dopravní zácpy bývají na křižovatkách dvou rušných ulic, u tržišť a nádraží. Paradoxně lépe jsou na tom největší (20milionová) města Dillí, Bombaj a Kalkata, která budují nadzemní autostrády a široké vícepruhové komunikace. Při rychlosti populačního nárůstu Indie však i tam každé nové dopravní řešení, v momentě svého uvedení do provozu, už kapacitně opět zaostává za aktuální potřebou.

Silniční provoz ve vesnické krajině má jiné záludnosti. Některé místní silnice jsou nezpevněné, jiné jsou opraveny tak tenkou vrstvou asfaltu, že po průjezdu několika těžkých náklaďáků se obnoví staré díry. Monzunové deště kvalitě takových silnic určitě nepřidají. Vesničané často používají úsek resize-of-p1010469asfaltky před svým domem k sušení zrní, děti se zde hrají, domácí zvířectvo má volný pohyb. V noci, když opadne denní vedro, se po silnicích pohybují neosvětlení chodci i cyklisté a nejrůznější dobytčata. V posledních letech v Indii velmi významně pokročila stavba dálnic mezi důležitými městy. Rychlá a levnější výstavba dálnic však opomíjí nadjezdy a podjezdy. Místní lidé se proto často se svým povozem nebo autem otočí do protisměru a na jeho okraji jedou několik kilometrů až ke své odbočce. Motocyklisté často vjíždějí do hlavní silnice, aniž by se podívali, jestli něco nejede. Odbočování vpravo bez udání směru, nečekané vybočování a špatný odhad vzdálenosti jsou indickým řidičům snad vrozeny. Chodci, cyklisté nebo stádo koz na rychlostní silnici také nejsou výjimkou. Indie vévodí světovým tabulkám úmrtnosti chodců na silnicích, a to jak v absolutních číslech, tak i v číslech vztažených na 1000 obyvatel.

Pro českého řidiče, zvyklého na evropské standardy resize-of-p1270326 silničního provozu, je mnohahodinová jízda v popsaných podmínkách velmi vyčerpávající. Nesmí ani na okamžik ochabnout v pozornosti, řada situací může být zcela neočekávaná a nepředstavitelná. Pro klid a bezpečí v autě, pro možnost užít si cestování pozorováním toho, co se děje venku, je lepší si najmout auto i s řidičem. Ve srovnání s pronájmem auta bez řidiče je rozdíl v ceně zanedbatelný. Indický řidič ty situace na silnici zná a stokrát je prožil. Dokáže předvídat i (z našeho pohledu) nesmyslné chování účastníků silničního provozu. V případě ztráty orientace nebo správné cesty se dokáže zeptat místních lidí. Pro domluvu s řidičem je samozřejmě potřeba alespoň elementární znalost angličtiny. Automapa se také hodí – indický autoatlas lze levně zakoupit i na místě prakticky v každém stánku s časopisy nebo knihkupectví. Při cestě s vlastním řidičem znalým míst jistě nevynecháte žádnou zajímavost na vámi zvolené trase.

 

Ukázka městského provozu MIMO dopravní špičku

Text: Aleš Krejčí

Foto a video: World Trend

 

ZPĚT